Matkailutoimijoille

Tällä sivulla ilmoitamme Rauman matkailun ajankohtaisista asioista alueen matkailutoimijoille.

Sivun aiheet:

Ideapajat käynnistävät Pitsikaupungin joulun 2022 suunnittelun

Raumlaine joul -banneri, jossa piirrettyjä taloja ja pitsilumitähti.

Rauman kaupunki järjestää kolme samansisältöistä Pitsikaupungin joulun ideapajaa. Ensimmäiset tilaisuudet pidetään torstaina 5.5. klo 8 ja klo 17.30 Vanhan Rauman Tammelassa, osoitteessa Eteläpitkäkatu 17. Kolmas ideapaja toteutetaan tiistaina 10.5. klo 17.30 Teams-yhteydellä. Tilaisuuksiin tulee ilmoittautua etukäteen sähköisellä lomakkeella.

Pitsikaupungin joulun ideapajat on suunnattu yhdistyksille, yrityksille, paikallisille toimijoille sekä kaupunkilaisille. Pajoissa käydään läpi, miten jokainen voi omassa toiminnassaan, tuotteissaan ja markkinoinnissaan hyödyntää Pitsikaupungin joulua.

– Samalla tutustutaan joulun kohderyhmiin, aikatauluun ja visuaaliseen ilmeeseen. Ideapajoissa paneudutaan myös siihen, miksi kannattaa olla mukana rakentamassa Pitsikaupungin joulua, museo- ja kulttuurijohtaja Risto Kupari kertoo.

Ideoinnin ja suunnittelun lomassa etsitään yhteistyötä tekeviä tahoja, jotka haluaisivat toteuttaa jouluista ohjelmaa. Tilaisuuksissa esitellään muun muassa kaupunkilaisilta tulleita ideoita, joille kaivataan toteuttajia.

Tammelassa järjestettävien tilaisuuksien ilmoittautumisaika päättyy maanantaina 2.5. ja Teams-tilaisuuden sunnuntaina 8.5. Tammelan työpajoissa on kahvitarjoilu. Teams-linkit lähetetään ilmoittautuneille sähköpostitse.

Visit Finlandin DataHub matkailuyrityksille on avattu

Visit Finland on avannut suomalaiselle matkailuelinkeinolle yhteisen tietokannan, joka mahdollistaa matkailutuotteiden näkyvyyden useissa eri kansainvälisissä ja kotimaisissa digitaalisissa kanavissa. Jatkossa Visit Finland markkinoi suomalaisia matkailukaupunkeja, -kohteita ja -yrityksiä DataHubissa olevan tiedon avulla.

Rauman kansainvälisen näkyvyyden ja matkailun kasvun kannalta on ehdottoman tärkeää, että raumalaiset matkailuyritykset löytyvät DataHubin tietokannasta. Visit Rauma eli Rauman kaupungin matkailupalvelut syöttää tietokantaan Rauman perusnäkyvyyden, mutta yritysten omien tietojen syöttäminen on jokaisen yrityksen omalla vastuulla.

Jos haluat näkyvyyttä esimerkiksi VisitFinland.com:ssa ja B2B-digialustalla, kirjauduthan DataHubiin ja syötät yrityksesi tiedot sinne. Tietokanta on helppo  ja yksinkertainen käyttää ja sen hyödyntäminen on maksutonta matkailuyrityksille.

Lisätiedot osoitteesta datahub.visitfinland.com.

Mikä on Visit Finlandin DataHub?

Tietokanta, johon suomalaiset matkailupalveluja tuottavat yritykset voivat rekisteröityä ja tallentaa tietoa yrityksestään sekä tarjoamistaan tuotteista ja palveluista.

Rajapinnan (API) kautta yritys- ja tuotetietoa voidaan hakea ja julkaista moniin eri kanaviin, kuten Visit Finlandin verkkokanaviin ja kampanjoihin, alueellisille verkkosivuille, kaupallisille toimijoille ja moniin muihin kanaviin.

#GastroSatakunta-kampanja

GastroSatakunta kampanjoihin ovat tervetulleita mukaan kaikki Satakunnan kohteet, jotka tarjoavat lähiruokaa tai raaka-aineita, joita kuluttajat voivat ostaa. Varmista, että yrityksesi tiedot ovat mukana maksuttomassa #GastroSatakunta-kartassa (visitsatakunta.fi). Kampanjassa tullaan kevään ja kesän aikana tekemään erilaisia nostoja paikallisista lähiruokaa tarjoavista kohteista kuten esimerkiksi ravintoloista, kahviloista, juhlapaikoista, paahtimoista, tilamyymälöistä, panimoista, tapahtumista ja viinitiloista.

Voit ilmoittaa tietosi tai päivittää olemassa olevat tiedot osoitteessa https://elomake.samk.fi//lomakkeet/12979/lomake.html.

Lisätietoja kampanjasta saila.s.valkeaniemi@samk.fi.

Visit Finland -webinaarit matkailutoimijoille

Visit Finland järjestää monia maksuttomia webinaareja matkailutoimijoille. Aiheet vaihtelevat markkinakohtaisista tilannekatsauksista uusiin tuotesuosituksiin ja verkkokaupan perustamiseen. Tutustu webinaaritarjontaan Visit Finlandin nettisivuilla.

Hyödynnä raumalaisten Doerz-verkkokauppa

Kuvituskuva: kuvakaappaus Visitrauman verkkokaupasta

Raumalaisille matkailutuotteille ja -palveluille on oma yhteinen verkkokauppa, joka antaa paikallisille matkailuyrityksille ja -toimijoille erinomaisen mahdollisuuden myydä matkailupalveluita yksittäisille matkailijoille. Matkailijat taas löytävät raumalaiset matkailupalvelut helposti yhdestä ja samasta kauppapaikasta. Tuotteita voi ostaa milloin tahansa ja missä tahansa. Sivusto toimii myös markkinointikanavana Raumalle suuntautuvan matkan suunnitteluvaiheessa.

Verkkokauppa on osa Rauman matkailun kehittämistä. Vastuullisuusnäkökulmasta se mahdollistaa paikallisen kulttuurin ja perinteen tuottamisen sekä myymisen matkailijoille. Yrityksille se antaa uuden jakelukanavan ja mahdollisuuden hinnoitella palvelunsa uudella tavalla myös yksittäisille matkailijoille.

Verkkokauppa on helppo ja nopea ottaa käyttöön. Järjestelmään lisätyn tuotteen minimihinta on 10 €. Maksut kulkevat Doerz:sin kautta. Doerz tilittää maksut palvelun tarjoajalle, tilityksestä vähennetään komissio eli myyntipalkkio. Rauman kaupunki ei peri verkkokaupasta maksua, mutta muistathan tietoja täyttäessäsi merkitä, että toimit Visitrauman alueella.

Palvelun tuottaa Doerz Co Oy, ja verkkokaupan toimintaa koordinoi Rauman kaupungin matkailupalvelut.

www.doerz.com/visitrauma

Kannattaa myös tutustua muiden palveluntarjoajien toteutuksiin osoitteessa doerz.com.

Yhteinen lahjakorttikauppa Rauman alueen yrityksille

Rauman seudun paikalliset toimijat yhdistävät voimansa yritysten auttamiseksi. Tue raumalaista -verkkokauppa on yrityksille riskitön alusta lahjakorttimyyntiin. Yritykset voivat ilmoittautua mukaan osoitteessa www.tueraumalaista.fi.

Rauman Yrittäjät, Rauman kaupunki, Rauman Kauppakamari ja Rauman Nuorkauppakamari ovat yhteisen hankkeen takana. Paikallisena veturina sivustolle toimii mainostoimisto Mediakumppanit ja järjestelmän ylläpito tulee turkulaiselta Viestintäliigalta.

Mukaan lähteminen on tehty yrittäjille mahdollisimman helpoksi ja nopeaksi. Verkkokaupassa yritykset voivat myydä lahjakortteja tuotteisiinsa tai palveluihinsa yhteisessä markkinapaikassa, ilman mittavia investointeja tai sopimuksia maksupalveluiden tarjoajien kanssa.

Vastuullisuus matkailussa

Rauma valittiin mukaan Visit Finlandin valtakunnalliseen vastuullisen matkailun kehittämistyön pilottitoteutukseen. Matkailukohteille suunnatun Sustainable Finland -kehittämispolun avulla matkailukohteet toimivat systemaattisesti ja pitkäjänteisesti kestävän matkailun edistämisessä. Vastuullisuustrendi on tullut jäädäkseen matkailualalle ja sen merkitys kasvaa koko ajan. Kestävä matkailukohde on koko alueen myyntivaltti ja tulevaisuuden kysytyin kohde. Lue ajankohtaisjuttu vastuullisesta matkailusta.

Jos haluat mukaan vastuullisuustyöhön, ota yhteyttä irene.villanen@rauma.fi.

Matkailu on merkittävä tulonlähde ja työllistäjä Rauman seudulla

Matkailutoimiala tuotti Rauman seutukunnalle vuonna 2018 välitöntä tuloa 64,4 miljoonaa euroa ja sen työllistävä vaikutus oli 466 henkilötyövuotta. Luvut ovat noin kolmannes koko Satakunnan vastaavista luvuista. Rauman seutukuntaan kuuluvat Rauma, Eurajoki, Eura ja Säkylä.

– Raumalla matkailu on merkittävä tulonlähde ja työllistäjä. Se työllistää erityisesti nuoria ja opiskelijoita, mikä on Raumallakin tärkeää. Verrattuna muuhun Satakuntaan, meillä matkailutulon vaihtelut ovat muuta maakuntaa huomattavasti pienempiä. Se on yksi todiste siitä, että matkailulla on aluerakennetta tasapainottava merkitys, matkailupäällikkö Irene Villanen kertoo.

Tuloksia selvitettiin Matkailutulo ja -työllisyys Satakunnassa 2018 -tutkimuksessa, joka toteutettiin yhdessä Varsinais-Suomen vastaavan tutkimuksen kanssa. Maakuntatasolla matkailun vaikutuksia tutkittiin laajemmin eli välittömän matkailutulon lisäksi laskettiin alan kerrannainen vaikutus talouteen ja työllisyyteen. Koko Satakunnan matkailutulo vuonna 2018 oli yli 320 miljoonaa euroa ja työllistävä vaikutus 1913 henkilötyövuotta.

– Matkailu lisää paikallisten hyvinvointia ja mahdollistaa monipuolisemman palvelurakenteen paikkakunnalle. Tutkimus todistaa myös matkailun taloudellisen merkityksen suuremmaksi ja nopeammin kasvavaksi kuin rekisteröidyt yöpymiset antavat ymmärtää, Villanen sanoo.

Matkailutulo ja -työllisyys Varsinais-Suomessa sekä Turun ja Vakka-Suomen seutukunnissa 2014–2019 -tutkimus on tehty osana Turun, Porin, Rauman ja Uudenkaupungin Lounaisrannikkoyhteistyötä (LOURA). Tutkimuksen tekivät tutkijat Ari Karppinen ja Saku Vähäsantanen. Tutkimukseen on käytetty vuonna 2011 kehitettyä alueellisesti räätälöityä matkailutulon ja -työllisyyden ALMAnum-mallia, joka on sovellettavissa useisiin maakuntiin ja seutukuntiin.

Tutkimuksen aineisto: Lyhennetty ALMAnum matkailumalli Satakunta kesäkuu 2019

Esitemateriaali

Matkailuesitteitä.

 

Rauman esitteitä voi vapaasti hakea Rauman matkailuneuvonnasta omaan kohteeseen.

  • Rauma-esite on matkailun pääesite. Esitteestä on viisi kieliversiota; suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska.
  • Kesä 2022 -esite kokoaa kesävinkit matkailijalle. Esitteestä on kaksi kieliversiota; suomi ja englanti. Esite ilmestyy touko-kesäkuussa.
  • Vanha Rauma & Sammallahdenmäki -karttaesitteestä on kaksi kieliversiota; suomi ja englanti.
  • Rauman kaupunkikartta on peruskartta keskustan alueesta.

Visitrauma.fi

Jos huomaat, että sivuilla on virheellistä tietoa tai jotkin tiedot ovat mielestäsi puutteellisia, otathan yhteyttä niin korjataan tiedot. Otamme mielellämme vastaan myös uusia kuvia, joihin saamme täydet käyttöoikeudet.

Lähettäessäsi meille materiaalia (esim. pdf-tiedoston) Visitrauma.fi-sivuille, varmistathan, että materiaali on mahdollisuuksien mukaan saavutettava.