Ajankohtaista

Rauma on mukana 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjassa

100 syytä kampanjan somekuva.

Rauma on mukana eilen alkaneessa 100 syytä matkailla Suomessa –kampanjassa. Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n toteuttama kampanja kokoaa yhteen 120 kotimaan mielenkiintoista matkakohdetta 100syyta.fi-sivustolle.

Paikallisista kohteista mukana ovat Lapin Sammallahdenmäki, Kylmäpihlajan majakka, Vanha Rauma, Rauman Taidemuseon näyttelyt ja Rauman 580-vuotisjuhlavuosi. Rauma on ollut mukana kampanjassa myös aikaisimpina vuosina.

– Odotamme Rauman suosion matkailukaupunkina kasvavan entisestään tänä kesänä. Erityisesti tapahtumat saavat ihmiset liikkeelle muutaman vuoden tauon jälkeen, matkailupäällikkö Irene Villanen toteaa.

– Laajan ja monikanavaisen 100 syytä –kampanjan myötä Rauma on valtakunnallisesti esillä yhtenä helmenä kotimaanmatkailukohteiden joukossa, Villanen jatkaa.

Viime kesänä matkailualan toimijoiden yhteismarkkinointi 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan kautta siivitti kotimaanmatkailun ennätyslukemiin, kun kotimaisten yöpymisten määrä heinäkuussa 2021 oli historian korkein. Kotimaan kohteiden vetovoima jatkuu kampanjan ja Suoma ry:n teettämän kyselytutkimuksen tulosten mukaan tänäkin kesänä.

Tutkimuksen mukaan 65 % suomalaisista matkailee tulevana kesänä kotimaassa, vaikka matkustusrajoitukset ulkomaille ovat keventyneet. Matkustushalukkuus kotimaassa on pysynyt korkeana ja jopa kasvanut kaksi prosenttiyksikköä edellisestä vuodesta. Suurinta matkustushalukkuus on 25–34-vuotiaiden ikäryhmässä. Kotimaanmatkailu nähdään tutkimuksen mukaan helppona, edullisena ja turvallisena vaihtoehtona. Lisäksi suomalaiset haluavat tukea paikallisia matkailualan yrittäjiä.